Acasă » Ce mai citesc » Carte de căpătâi

Carte de căpătâi

Peştii înoată, păsările zboară, iar oamenii simt.

Printre un morman de acte pentru înfiinţarea de firmă, flyere, liste si listuţe cu tot ce mai am nevoie s-o purced la drum, si pe o ploaie măruntă si stăruitoare, tot trebuie să vă povestesc puţin despre acest pedagog si psihoterapeut extraordinar, Haim Ginott si despre cartea sa Intre părinte si copil, o carte pe care, eu,  o asez pe primul loc într-un top al lecturilor de părinte!!!!

Am parcurs-o de două ori si mi-e dor de ea în fiecare clipă! Deşi majoritatea dintre ideile sale le-am regăsit si la Gordon si la Jesper Jull, Salome, parcă Ginott le dă glas mult mai convingător, mai cald, mai pe sufletul meu!

Textul vorbeşte despre o comunicare afectuoasă, sănătoasă cu copiii, un dialog care să-i ajute să-şi dezvolte încrederea în ei, folosind un limbaj care ocroteşte sentimentele în loc să critice comportamentul.

Vă redau unul din fragmentele mele preferate.

Din păcate nici noi nici copii noştri nu am fost educaţi să ne împărtăşim sentimentele. Adesea nici măcar nu ştim ce simţim sau cum simţim.

De obicei când nu ştiu să facă faţă unui lucru, copii devin furioşi si îi învinovăţesc pe alţii pentru situaţia lor dificilă. Asta îi înfurie pe părinţi, care îţi învinovăţesc la rândul lor copii si spun lucruri pe care le vor regreta mai târziu, fără să rezolve problema.

De vreme ce copiii nu ştiu să-şi mărturisească sentimentele, ar fi util dacă părinţii ar învăţa să audă sentimentele de frică, disperare si neajutorare, ascunse de crizele de furie. In loc să reacţioneze la comportament, părinţii ar răspunde la sentimentele de tulburare ale copiilor si i-ar ajuta astfel să facă faţă. Numai atunci când se simt în ordine copiii pot să gândească limpede si să acţioneze corect.

Sentimentele intense ale copiilor nu dispar când li se spune << nu-i frumos să simţi asta>>  ori când părinţii încearcă să-i convingă că << n-au nici un motiv să simtă aşa cum simt>>.  Sentimentele intense nu pier dacă sunt interzise, dar culmea, se atenuează si se îndulcesc atunci când ascultătorul le acceptă cu simpatie si înţelegere.

Lectură plăcută!

Lasă un răspuns

